Campagne moet Vlaming meer peulvruchten doen eten

Kikkererwten, bruine bonen, linzen…. we kennen en eten ze nog maar weinig. Meer dan 1 op 4 Vlamingen slaagt er niet in om één, laat staan meerdere peulvruchten op te noemen. Dat blijkt uit een enquête die het Vlaams Instituut Gezond Leven afnam bij 500 Vlamingen. Daarom lanceert Gezond Leven een grootschalige peulvruchtencampagne. “Peulvruchten zijn lekker, betaalbaar, gezond én duurzaam.”
 
Op de vraag om enkele peulvruchten op te noemen, tast 29% van de respondenten compleet in het duister. 19% slaagt erin om één correct antwoord te geven. De helft kan twee, drie of 4 soorten opsommen. Mensen die 4 soorten kennen, zijn uitzonderingen: amper 6% slaagt hierin.
 
Uit de laatste voedselconsumptiepeiling (2014) bleek al dat peulvruchten weinig gegeten worden. 20% van de Vlamingen eet ze nooit. De 80% die dat wél doet, zet peulvruchten minder dan wekelijks op het menu. Onbekend én onbemind dus.

Gezondheidsvoordelen

“Dat kan en moet beter”, vindt Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. “De rol van peulvruchten in een gezond eetpatroon wordt nog te vaak onderschat. Je vindt ze in de voedingsdriehoek terug in de donkergroene zone, met de boodschap om er ‘meer’ van te eten. Peulvruchten zitten boordevol vezels. Die hebben een gunstig effect op de cholesterol, op de darmtransit én ze geven je langer een verzadigd gevoel.” 
 
Gezond Leven adviseert om peulvruchten minstens éénmaal per week op het menu te zetten, liefst zelfs meerdere keren.
 
Daarnaast zijn peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, sojabonen, witte bonen en bruine bonen ook een goede bron van eiwitten, ijzer en enkele B- vitamines. “Het zijn dus prima vleesvervangers, ook voor wie geen fulltime vegetariër is”, vervolgt Neven.

Promotiecampagne

Om de bekendheid en de consumptie van kikkererwten en co te verhogen, lanceert Gezond Leven deze maand een promotiecampagne, in samenwerking met Bonduelle en HAK. De campagne laat Vlamingen kennismaken met de verschillende types peulvruchten en nodigt op een ludieke manier uit tot proeven.
 
Loes Neven: “We werkten vier personages uit: de kikkererwt, linze, kidneyboon en witte boon. Elk personage vertelt op speelse wijze over zijn/haar unieke combinatie van kwaliteiten. Dat gebeurt in 4 filmpjes, die te zien zijn via sociale en online media.”
 
Klik hier om naar de campagnepagina te gaan.

De filmpjes kan je bekijken via deze links:

 

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen